Rég volt már bejegyzésem és ezért kicsit kellemetlenül is
érzem magam. Éppen ezért a mai nap folyamán nem kifejezetten
termékspecifikációkról szeretnék írni, hanem a szakmámról. Ez által kicsivel
közelebb kerülhet az olvasó a mi világunkhoz és jobban megértheti, milyen
szempontból is játszunk szerepet a piacon.
Kezdeném akkor a legelején. Hogy kerülünk kapcsolatba ügyfelekkel.
Ennek két módja lenne. Vagy hirdetések útján vagy pedig ügyfeleink ajánlása
révén. A mai világban már az is kihívásnak számít, hogy időpontokat tudjunk a
kollégák egyeztetni, mivel a 2008-as válság súlyosan megingatta az emberek pénzügyi
szektorba vetett bizalmát. Emlékszem ebben az időben mindenki hitellel foglalkozott
nem törődve -  vagy épp fel sem fogva -  a „túlhitelezés” társadalomra gyakorolt
következményeivel. Mára már szerencsére letisztult a kép és csak azok maradtak,
akik szakmailag meg tudták állni a helyüket.
De térjünk kicsit vissza akkor az ügyfélszerzésre. Minden
vállalkozás akkor tud sikeres lenni, ha elegendő ügyfelet tud kiszolgálni. Sok
ügyfél a hirdetés útján kerül egy szolgáltatóhoz így meg van róla győződve,
hogy megbízhatnak az adott pénzügyi intézményben hisz látta a reklámot a tv-ben
vagy épp olvasta a hirdetést az újságban. Bemennek a bankba ahol egy órás
várakozás után egy csinos kis fiatal hölgy harmadik kérdése 2 perc társalgás
után már, hogy mennyi a jövedelmünk és milyen kiadásaink vannak. Nyílván ezek a
kérdések nem a céljaink és anyagi lehetőségeink feltérképezését szolgálják,
hanem kockázatelemzések a banknak, hogy akarnak e egyáltalán az ügyfeleik közt
tudni minket. Majd 5 perc beszélgetés után már tudja is, hogy számunkra mi a
legmegfelelőbb termék, holott csak a lehetőségeinkkel van tisztában a
céljainkkal nem. Ezek az ügyfelek biztosak benne, hogy megfelelő szolgáltatást
kaptak hol ott semmi garancia nincs rá, hogy a céglogós kissálat nem épp egy
arra tévedt kíváncsiskodó vette épp magára elfoglalva ügyintézőnk helyét az ebédszünetében.(Az
utolsó mondatom csak tréfa, de remélem érzékletes volt)
 Megbízunk benne hisz
ő a céget képviseli mikor egy 3napos gyors talpalón tanulja meg a munkája
elvégzéséhez szükséges több éves szakmákat. Kérdem én, mi ennek a bizalomnak az
alapja? Az ügyintéző, akiről nem tudunk semmit és ő se rólunk? Vagy a bank
imázsa, amit többször is beszennyeztek már a különböző PSZÁF bírságok és
magánperek. Egy biztos, akik így hoznak döntést meg vannak róla győződve, hogy
racionalitásuk – ha ezek után ennek hívhatjuk ezt – sikertörténet.
A fő probléma – még ha a jó szándék meg is van az
ügyintézőben – hogy őket azzal foglalja le cégük napi 8-10 órában, hogy saját
termékeiket értékesítsék, így ha a jó szándék meg is van, a kellő ismeret már
hiányzik az objektivitáshoz!
Nyílván vannak olyan emberek, akik úgy gondolják az ö
pénzügyeiket szakember kezelje, de tanácstalanok, hogy ki is számít annak a mai
világban. Őket el kell, hogy keserítsem. A pénzügyi szektor annyira sok
nézőpontot alá tud támasztani, hogy lényegében csak arra tudunk hagyatkozni,
hogy ki az, akiben leginkább találunk szimpátiát. Amikor elképzelünk egy képet
egy pénzügyi tanácsadóról, aki a pénzünket kezeli, akkor ezt a képet vetítsük
rá az előttünk ülő személyre, és ha egyezik az kezdetnek nem rossz. Nem árt, ha
tájékozottak vagyunk kicsit pár alapkérdésben – többek között e céllal hoztam
létre ezt a blogot is – mennyi a jegybanki alapkamat? Milyen támogatási
formákat tudok igénybe venni? Stb. Fontos, hogy összességében ismerje a piacot
ne csak egyes területeket, mert ezzel tud át fogó képet adni számunkra, hogy
mikor mi a helyes megoldás magánszemélyeknek és cégeknek egyaránt. Szükséges, hogy ugyan úgy értsen a legalapvetőbb
pénzügyi termékekhez (pl. kötelező biztosítás vagy folyószámla) mint a
komplexebb kérdésekhez, mint nyugdíjtervezés vagy gyermek jövőjét biztosító
előtakarékossági program. A profizmus nem abban rejlik, hogy egy valamihez
értek nagyon, mert ha csak a megtakarítások terén vagyok jártas, akkor én
befektetési és nem pénzügyi tanácsadó vagyok. Pontosan ezért az én ügyfeleim a
pénzpiac teljes palettájával megkereshetnek, hiszen ugyan úgy értek a komplex műveletekhez,
mint az alapkérdésekhez. Nyilván nem sok érdeke származik a tanácsadóknak ezen
területeket megismerni mivel anyagilag nem éppen kifizetődő ezzel foglalkozni,
de az ügyfeleket nem az érdekli, hogy vele mennyit keres az tanácsadó hanem,
hogy a problémáját vagy igényeit megfelelően kiszolgálják és számomra ezért
fontos a komplex tanácsadás. Néhány kérdéssel rögtön letesztelhetjük
tanácsadónk rátermettségét. Egyet fontos leszögezni, hogy bárkivel is
találkozunk, nem úgy kell megközelíteni, hogy hagyjuk magunkat meggyőzni, hanem
lehetőséget adunk magunknak más perspektívákat megismerni pénzügyeinkkel
kapcsolatosan. Amivel hosszú távon időt és pénzt takaríthatunk meg, az nem
lehet elvesztegetett időbefektetés.
Van egy harmadik kategória is. Ők a nem minősített
tanácsadók, akik magánemberként fórumokon és blogokon osztják a népnek az észt,
hogy mennyire fölösleges a mi szakmánk hisz az egész pénzpiac egy óra alatt
összehasonítható. Hát ez az ö képességeikhez mérten így igaz is. Csak, hogy egy
tanácsadó nem olyan, mint egy minőségellenőr vagy egy munkás a gyártósoron, aki
kiválogatja a selejteset és a maradék az megfelelő. A mi munkánk lényege, hogy
karmesterként egy zenekart hosszunk össze minden zenei irányzatból. És az
önmagában kevés, hogy a legjobb zenészek, mert attól még lehet káosz. A mi
dolgunk, hogy ezeket összhangba fogva zenét alkossunk és ez már ténylegesen
szakértelmet kíván. Hogy ki tudjuk aknázni a több százezer forint támogatási formát,
amit az emberek az államkasszában hagynak. Hogy fel tudjuk hívni a veszélyekre
és az előnyökre is az emberek figyelmét. Hogy felelősséget vállalva a rájuk
tett hatással olyan döntések meghozatalára ösztönözzük őket, ami biztonságot,
céltudatosságot, és gyorsaságot jelent pénzügyi céljaik megvalósítása irányába.
Nekem az első találkozó mindig egy ismerkedéssel indul, hogy meg van e az adott
szimpátia egymás irányába, hisz csak ebben az esetben szabad bármire is kitérni,
mert így lehet eredményes az együttműködés. Mindenkinek azt javasolnám, hogy
vegye igénybe tanácsadó segítségét pénzügyei kezeléséhez, mert ha rá is kell
szánni időt sokkal kevesebbet, mint ha a pénzpiac szereplőit kellene felkeresni
egymás után. Arról nem is beszélve, hogy megfelelő szakemberrel, sokkal
eredményesebben is tudjuk ezt tenni.
Ha úgy gondolná, hogy szimpatikus vagyok írásaim alapján
akkor nyugodtan vegye fel velem a kapcsolatot e-mailen és garantálom, hogy az
Ön pénzügyeiben is sikerül lefaragni a kiadásokat ha nem vendégem volt egy
kávéra!
szalay.attila.84@gmail.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése